Guide

KPI:er inom webbanalys

Landskapsbild för KPI webbanalys. Berg, blå himmel, solljus.

Guide

KPI:er inom webbanalys

Landskapsbild för KPI webbanalys. Berg, blå himmel, solljus.

Hemsidan är på plats och kunderna strömmar in. Eller hur var det nu? Det finns ett sätt att ta reda på hur det egentligen ser ut och det stavas webbanalys. Med den kan du följa upp hur väl din hemsida presterar mot de förväntningar och mål som du har. För att få ut så mycket som möjligt av webbanalys är det viktigt att sätta upp nyckeltal som är intressant att följa upp. Vilka nyckeltal, ofta kallat KPI:er (Key Performance Indicators), skiljer sig från företag till företag beroende på vilken typ av verksamhet man bedriver och vilka mål företaget har förankrat till verksamhetens mål.
Vi hjälper dig med webbanalys!

Genom att identifiera KPI:er och nyckeltal underlättar det i arbetet med webbanalys då man vet vad som är viktigt att titta på och följa upp i sina analyser. Vi har erfarenhet av att hjälpa företag att sätta upp KPI:er och nyckeltal som vi sedan följer upp. Utifrån de mål som vi har kan vi också sätta upp spårning och utföra webbanalys på ett tydligt och strukturerat sätt.

Användbar webbanalys för e-handel

Oavsett om du bedriver företag direkt mot konsument eller andra företag, det vill säga business to consumer, B2C eller business to busness, B2B, är det av yttersta vikt att ha förståelse för dina kunder och besökare till din webbplats. Använder du webbanalysen på kan du få en ökad förståelse för dina besökare genom att titta på den data som samlas in. Genom att analysera den data som samlas in kan vi göra analyser och omvandla siffror till viktiga insikter. Den information går att använda sig av för att förbättra användarupplevelsen av din webbplats. Att en webbplats är enkel att använda, lätt att hitta på och har tydlig struktur är alla viktiga faktorer som bidrar till en bra kundupplevelse som i sin tur bidrar till en bra kundresa. Det är också viktiga faktorer när det kommer till SEO-arbete som du gör för din webbplats. Som helhetsbyrå kan vi hjälpa ditt företag hela vägen!

Ökad förståelse för dina besökare

Vi lever i en tid med mycket osäkerhet och efter en tid där e-handeln har haft en peak har det börjat gå nere. Även om det har återhämtat sig något enligt senaste E-handelsbarometern från Postnord så har det minskat. Därmed blir det också allt viktigare att ta hand om dina kunder och besökare på din webbplats. Oavsett om du bedriver e-handel eller använder din hemsida som en plats för att samla in leads eller berätta mer om din verksamhet behöver den vara användarvänlig. Du behöver också veta vad som fungerar bra och hur du kan göra för att använda dig av sidan på bästa sätt för att öka dina chanser att nå dina mål. Med webbanalys kan du få en ökad förståelse för dina besökare och kunna se vilka möjligheter som finns att nå maximal potential för din webbplats. Tillsammans kan vi kolla på den data som samlas in med hjälp av exempelvis Google Analytics och fatta beslut baserade på data. Det gör att du kan ställa olika teser mot hur verkligheten ser ut. Använder du data på ett bra sätt blir det kraftfullt och kan vara starkt bidragande till ditt företags framgångar. Samtidigt vill du nå nya kunder och då kan det vara en välvärd investering att satsa på sökmotoroptimering.
Uppföljning av webbanalys

Sätta upp mål och KPI:er

Utan ett mål att sikta mot blir det svårt att veta hur arbetet ska läggas upp. Det blir också svårt att följa upp utvecklingen av din webbplats och hur väl den lever upp till de förväntningar du har. Alla företag kan ha olika målsättningar med sin hemsida. Driver du e-handel vill du förmodligen att din webbplats ska vara lätt att handla på. Är du hantverkare och använder din webbplats för att få in nya kunder och framtida jobb vill du att det ska vara lätt att kontakta dig och anlita dig. Det är två exempel på vad syftet med hemsidan kan vara utifrån det sätter vi sedan upp olika mål och nyckeltal, ofta kallat KPI:er (Key Performance Indicators), som vi har med oss under processen. Dessa KPI:er skiljer sig från företag till företag beroende på vilken typ av verksamhet man bedriver och vilka mål företaget har förankrat till verksamhetens mål.

Genom att identifiera KPI:er och nyckeltal hjälper det i arbetet med webbanalys då vi vet vad som är viktigt att titta på och följa upp i de analyser som vi gör. Självklart kan vi hjälpa till att sätta upp målsättningar och nyckeltal tillsammans med dig som kund hos oss. Vi på Webblandskapet har lång erfarenhet av att jobba med utvecklingsprocesser med målet att du och ditt företag ska få en så bra webbplats som möjligt. Vi vill att du ska få ut maximalt av din hemsida.

En bra grund för att komma igång kan vara att börja titta på antalet besökare under en period, vilka undersidor besökare går till, hur länge en besökare stannar på er sida och hur de hittar till er. Här kan vi också följa upp för att se utvecklingen på er webbplats.

Vad är en konvertering?

Ofta när man pratar om konvertering är köp det första många kommer att tänka på. Det är också relevant om du driver en e-handel för att titta på hur många som köper hos dig och hur stor omsättning du har. Men konvertering kan betyda mer än köp, det innebär måluppfyllnad och kan variera helt utifrån målsättningen. Några exempel är att besökaren fyller i ett formulär som finns på webbplatsen, att de blir medlemmar, beställer något som ni erbjuder eller laddar ner något från sidan. Alla är exempel på olika typer av konverteringar.

Hur vi ökar konverteringen på just din hemsida är unikt för just dig men det finns några gemensamma områden som är viktiga att fokusera på. En av de viktigaste är att du har en snabb och responsiv webbplats som har kort laddningstid. Ingen vill sitta och vänta på att den laddas, speciellt inte idag när många surfar på mobilen och förväntar sig snabb laddningstid. En annan faktor som påverkar konverteringen är användarvänligheten på sidan. Är det lätt att hitta på den och finns det en tydlig struktur? Dessa punkter är viktiga att jobba med för att öka konverteringen på din webbplats. Alla dessa påverkar även hur din hemsida rankar hos olika sökmotorer vilket innebär att om du gör de här insatserna på din webbplats kommer det påverka din SEO som kommer bli bättre.

Våra bästa tips för att komma igång!

Varför är det viktigt att följa upp sin webbanalys?

När du har en ny webbplats på plats så är det också viktigt att följa upp och utvärdera. Med hemsida på plats kan vi börja titta på hur besökare interagerar med den. Hur många besöker er varje månad? Var kommer besökarna ifrån? Vilka undersidor går de till? Vilka hinder finns det på vägen för besökaren att göra det som vi vill att besökaren ska göra? Frågorna är många och det är här webbanalysen kommer in i bilden och fyller en väldigt viktig funktion. Att utföra en analys av din webbplats är viktigt men det som är ännu viktigare är att följa upp och utvärdera den information som du får fram i de analyser som utförs. För många ligger webbanalys långt ner på prioriteringslistan, eller så nöjer man sig helt enkelt med att ha ett spårningsverktyg uppsatt utan att göra någonting med den data som samlas in. Skapa fördelar till dina konkurrenter genom att ta tillvara på den information som samlas in och följa upp data. Sätt upp en rutin kring hur du jobbar med dataanalys och det kommer ge dig insikter och kunskap som är värdefull för dig och ditt företag.

Många gånger kan det också ta extra långt tid att utföra analysen eller rentav förstå alla dessa siffror som finns i de olika verktygen. Vi vet det och vill hjälpa dig som företagare med att utföra analysen samt ta fram rapporter som är enkla att förstå. Med det på plats kan du lägga ditt fokus på det som du brinner för i din verksamhet. På Webblandskapet kan vi webben och har ett starkt team som finns redo att hjälpa dig!

Jag är intresserad av webbanalys!

* Fältet är obligatoriskt