Uppföljning av webbanalys - Webblandskapet

Guide

Uppföljning av webbanalys

Digital analys

Guide

Uppföljning av webbanalys

Digital analys

Webbanalys handlar om att mäta, analysera och följa upp det digitala landskapet. Med hjälp av spårningsverktyg som exempelvis Google Analytics och Matumo samlas en stor mängd data in som sedan går att använda sig av på ett effektivt sätt. Genom att använda sig av all data som samlas in kan du göra din webbplats bättre och mer användarvänlig. Det går att testa förändringar på webbplatsen för att sedan följa upp vilka effekter det ger. Webbanalys och uppföljning är ett bra sätt att kunna skapa en större förståelse för dina besökare. För många kan all den information som samlas in bli överväldigande och det är svårt att veta vad som är relevant att titta på hur det går att tolka siffrorna. Vi har erfarenhet av att tolka och analysera data och omvandla det till insikter som kan hjälpa dig och ditt företag. 

Vi på Webblandskapet har samlat några viktiga insikter kring varför det är värdefullt att göra webbanalys här delar med oss av några tips som du kan tänka på. Viktigast av allt är att du kommer igång med spårningsverktyg för din webbplats för att börja samla in data. Verktyget samlar in data som ligger till grund för de webbanalyser som sedan går att utföra. Exempel på spårningsverktyg är Google Analytics och Matumo.

Vad är webbanalys?

Grunden i webbanalys handlar om att samla, rapportera och analysera den data som besökare på en webbplats ger genom sitt besök. Med hjälp av de analyser som görs går det att förstå webbplatsbesökaren bättre och hur de interagerar med webbplatsen. Det går att tyda besöksmönster och kolla besöksstatistik på din sajt över tid.

Webbanalysen ger bland annat information om vilka sidor flest besöker, hur länge de stannar och deras väg in till din webbplats. Hur stor andel är direkt, organisk trafik och från sociala medier? När vi utför analys av den information som samlats in går det att dra slutsatser och få insikter som går att ha med sig arbetet med att optimera din webbplats. Du kan också hitta svar på vad det är som gör att besökaren har svårt att hitta på sidan eller fastnar på sidan.

Vi hjälper dig med webbanalys!

Bättre användarupplevelse på din webbplats

Med hjälp av analysen går det att hitta utvecklingsområden webbplatsen och därmed skapa en bättre användarupplevelse. Genom att ta reda på hur webbplatsbesökaren rör sig går det att förbättra sajten och underlätta vissa processer på sidan. Ett exempel kan vara köpprocessen på sidan där vi vill kunna göra det enkelt för dina kunder att gå från att lägga i kundkorgen till att betala och checka ut från kassan. Vi rekommenderar våra egna kunder att teckna abonnemang på webbanalys och uppföljning i samband med olika insatser som vi gjort. På det sättet kan vi skapa en trygghet för kunden att faktiskt följa upp och optimera hela vägen, något som är viktigt för oss då vi vill skapa en trygg och långsiktig relation med dig som anlitar oss.

Hur gör man en webbanalys?

För att kunna utföra en webbanalys på korrekt sätt krävs ett spårningsverktyg som sätts upp på din webbplats. Google Analytics är ett populärt webbanalysverktyg som många använder sig av i dagsläget. Det är också det verktyget som vi på Webblandskapet jobbar med idag och har störst kunskap kring. Ett annat verktyg som fler och fler börjar använda sig av är Motomo. Ytterligare några verktyg för webbanalys är Kissmetrics och Adobe Analytics.

När spårningsverktyget är uppsatt på webbplats kommer den börja samla in data som sedan går att analysera. All data som samlas in kan lätt bli överflödig när man inte har grepp om vad som är relevant att titta på och vilket värde det ger för dig och ditt företag. Tillsammans sätter vi upp mål och nyckeltal, det vill säga KPI:er, som vi tittar på och följer upp på olika sätt. Med utgångspunkt från det kan vi hjälpa dig att tolka data och ta fram värdefulla rapporter.

Det är först när du kan förstå och analysera data som också kan bidra med värde för ditt företag. Att omvandla all information till något kraftfullt är svårt och kräver kunskap.

Varför är det viktigt med webbanalys?

Som företagare vill du lära känna dina kunder för att kunna möta deras behov och önskemål. Med hjälp av webbanalys kan du få en ökad förståelse för dina kunder genom att se hur de interagerar med din webbplats. Här ges stora möjligheter att tolka besöksmönster för de som besöker din sajt. Vi hjälper dig att tolka all informationen som samlas in genom att göra analyser som vi sedan kan ha med oss och använda på ett bra sätt. Allt detta kan ge dig insikter som ditt företag kan ha med sig när ni ska fatta viktiga beslut för framtiden.

Våra bästa tips för att komma igång!

Några frågor som digital analys / webbanalys kan ge svar på:

  • Hur rör sig besökaren på din webbplats? 
  • Vilka kanaler och plattformar kommer din besökare ifrån? 
  • Vilket innehåll på din sajt ger flest besök? 
  • Hur länge stannar besökare på din webbplats?
  • Vilken konverteringsgrad har du på din sajt? 
  • Hur många besökare har din sajt haft senaste månaden? 
  • Vad ska vi göra för att öka konvertering på sidan?

Vad ger webbanalys för värde till ditt företag?

Webbanalys är viktigt eftersom att det hjälper dig att förstå dina besökare på sajten och gör det lättare för dig att skapa en bättre användarupplevelse. Genom att skapa större förståelse för dina besökare kan du bestämma hur du kan göra din webbplats bättre utifrån de mål du har.

Utifrån de mål du har med din sajt kan du använda dig av webbanalysen för att på ett effektivt sätt se vilka förändringar du behöver göra för att nå målet. Vill du att besökare ska genomföra ett köp men försvinner på vägen innan de genomför köpet? Har du en undersida på er webbplats som ni vill att besökaren ska hitta till men få går till den?

Ta hjälp av webbanalys och ta reda på varför så många kunder försvinner och inte slutför sina köp. Titta på hur och varför så få hittar till din undersida, kanske har du missat att lägga in den i menyn som gör att många har svårt att hitta den? Eller är rubriken på startsidan inte intressant? Vi tittar på problemen och kommer med lösningar.

KPI:er inom webbanalys

Att skapa en bättre användarupplevelse kommer öka konverteringsgraden och lönsamheten för ditt företag. Webbanalys är användbart för att förbättra användarupplevelsen, här får du insikter och information som annars hade varit svårt att samla på dig. Det kan även öka lojaliteten hos dina besökare.

Beroende på vilken typ av webbplats och företag du har kan webbanalys användas på olika sätt samt ge olika värde. Du kan läsa mer om olika typer av webbanalyser och lär dig mer om vad KPI:er är här.

Vilka webbanalysverktyg finns det?

För att kunna utföra en webbanalys används olika typer av spårningsverktyg och analysprogram. Google Analytics är det verktyg som de flesta företag använder och är ett gratisverktyg. Det finns motsvarande verktyg som exempelvis Motomo och Adobe Analytics.

Självklart hjälper vi till att sätta upp verktyget på din webbplats och kan hjälpa till att guida dig för att du själv ska kunna få ut något av den information som verktyget ger.

Hur utförs A/B-testning?

Ett vanligt sätt för att ta reda på vad som fungerar bäst på en webbplats är att utföra ett A/B-test. För att exempelvis kunna utvärdera en landningssida tas två olika alternativ på utseende och de ställs mot varandra. Besökaren kommer slumpvis hamna på sida A eller B. Sedan kan du se vilka av dessa sidor som genererar bäst resultat utifrån det mål som du hade med sidan.

Webbanalys handlar om att prova sig fram för att hitta det som ger bäst resultat. Här är A/B-testning ett effektivt sätt att kunna förbättra sin webbplats. Målet är att optimera din webbplats mot att nå så hög konverteringsgrad som möjligt.

Vi erbjuder olika paket inom digital analys

Dags för ett nytt projekt?

* Fältet är obligatoriskt