Webbanalys - Webblandskapet

Webbanalys

Webbanalys

Som företagare investerar du mycket tid och energi i din webbplats och digital marknadsföring. Men hur vet du om ditt arbete ger önskade resultat? Svaret ligger i att spåra och analysera besökarnas beteende på din webbplats. Genom att implementera spårningstagg får du användbar information som hjälper dig att fatta rätt beslut och förbättra din webbplats.

Användbar information om din webbplats

Med hjälp av spårningsprogram kan du samla in information kring hur besökare på din hemsida rör sig på sidan och var dina besökare kommer ifrån. 

Genom att spåra, mäta och analysera din webbplats kan du få en tydligare bild över hur väl den presterar. Du kan också ta reda på vad du skulle kunna göra annorlunda för att förbättra din webbplats. Här är några exempel på vad spårning, mätning och analyser kan ge svar på:

  • Skapa en förståelse kring hur väl din webbplats är
  • Förstå var din trafik kommer ifrån
  • Ökad insikt och förståelse för vilket innehåll som fungerar
  • Få en större insikt i hur besökaren rör sig på sidan 
  • Förbättra upplevelsen för besökaren på sidan 
  • Öka konverteringen på din hemsida

Varför är spårningstagg viktigt?

Med hjälp av spårningstaggar kan du se antalet besökare, deras källor, besökstid, vilka sidor de besöker och vilka sidor de inte når. Det är viktig information som du riskerar att missa om du inte använder spårningsprogram som GA4. Genom att samla in rätt information kan du fatta rätt beslut om hur du använder din webbplats och kommunicerar ditt budskap. Dessutom blir det svårt för oss att ge dig rätt vägledning utan den insamlade informationen. Därför rekommenderar vi att du har minst en grundläggande spårningstagg implementerad, och i många fall kan det vara relevant att överväga fler spårningsmöjligheter för att mäta konvertering och mer.

Nyckeltal och KPI:er 

Vi anpassar taggarna efter dina viktigaste KPI:er och nyckeltal. Genom att övergå till GA4 kan du även se över vilka mätvärden som är mest relevanta för ditt företag. Utifrån detta sätter vi upp det nya spårningsverktyget som underlättar din fortsatta utveckling. Med rätt data kan du dra nytta av den insamlade informationen och underlätta ditt arbete framåt.

Vi är experter på området och har lång erfarenhet av att spåra och optimera webbplatsen. Vi hjälper dig igång och finns med hela vägen!

Jag är intresserad av en webbanalys

* Fältet är obligatoriskt

Paket: Spårning med hjälp av Analytics och Search Console

Att spåra, mäta, analysera och optimera är alla viktiga delar för att få ditt företag att växa. Det finns flera verktyg som kan användas för spårning, till exempel eCommerce Tracking, Facebook Pixel, Google Analytics och Google Search Console.

Genom spårning kan vi följa upp effekterna av dina insatser på din webbplats. Vi hjälper dig att säkerställa att du har de bästa verktygen för att optimera din webbplats och förstå dina besökare.

Paket: Optimera och förbättra kundresan

Som företag är det viktigt att förstå dina kunder och deras upplevelse av din verksamhet, särskilt i den digitala världen. Vi på Webblandskapet brinner för att hjälpa dig optimera kundresan och förbättra upplevelsen för dina kunder.

En förbättrad upplevelse ger många fördelar, inklusive ökad konvertering, ökad försäljning och lojalitet från dina kunder. Genom att investera i en förbättrad kundresa kan vi tillsammans skapa en sömlös och tillfredsställande upplevelse för dina besökare.

Paket: Utveckla och optimera nya kanaler/plattformar

Du har säkert hört frasen “Vi måste finnas på sociala medier” inom företagsvärlden de senaste åren. Men har du ställt dig frågan varför och hur du ska närvara på olika plattformar? Det är viktigt att inte bara hoppa på trenden utan att ha en genomtänkt strategi.

Vi på Webblandskapet kan hjälpa dig svara på frågan om varför du ska vara närvarande på olika plattformar och hur du ska synas på dem. Vi tar hänsyn till dina mål och skapar en strategi som hjälper dig att utnyttja de olika kanalerna optimalt.