Vi kan hjälpa till med grafisk profil där följande ingår:
- Logotyp
- Teckensnitt
- Färgpalett
- Grafiska element
- Visuellt maner och bildspråk
Dessutom kan vi hjälpa ditt företag med:
- Ikoner
- Grafisk design och produktion av tryckt och digitalt material
- Bildredigering
- Illustrationer
- HTML5 annonser
Varför är en grafisk profil viktig?
En grafisk profil är viktig för att alla i företaget ska veta hur varumärkets visuella kommunikation ska se ut. Det underlättar i arbetet med att bygga ert varumärke och med en mall kring företagets grafiska profil så blir kommunikationen mer enhetlig.
Målet är att skapa varumärkesigenkänning och göra det lättare att känna igen ert varumärke. När ditt företag har en grafisk profil att utgå från blir ni mer konsekventa i all er kommunikation då ni genomgående använder samma färger, typsnitt, ikoner och logotyper.
Vad bör ingå i den grafiska profilen?
Vad som ingår i en grafisk profil kan variera mellan olika företag, allt handlar om vad du och ditt företag vill ska ingå i den. Vår rekommendation är att följande ingår:
- Teckensnitt, för att ni ska veta vilka teckensnitt som ska användas i vilken situation.
- Logotyp, hur den ska se ut och när ni ska använda den i olika format.
- Färgpaletter, vilka varumärkets färger är och när ska de användas.
- Visuellt maner, hur ni ska framstå genom foto- och bildmaterial.
Skapa en grafisk profil
En grafisk profil handlar om kommunikation, inte om att “göra något snyggt”. Därför börjar vi med med det mest grundläggande: hur ska ert företags identitet förmedlas. Därefter går vi vidare med de viktigaste delarna till er grafiska profil. För att du ska kunna bygga och stärka ditt varumärke gäller det att lägga en bra grund som ni kan använda er av i varumärkesbyggandet.
Vi på Webblandskapet hjälper dig gärna att bygga upp en grafisk profil. Hos oss kan du också få hjälp med tryckmaterial, bildredigering, grafisk design och webbutveckling.
Hur används en grafisk profil?
När du har en grafisk profil kommer det att underlätta för ditt företag i ert dagliga arbete och göra det lättare för er att kommunicera utåt med en manual att utgå ifrån. I vilka sammanhang ska den grafiska profilen användas? Svaret är i all form av kommunikation, både utåt och inom företaget. Den grafiska profilen ska genomsyra all kommunikation, från hur er hemsida ser ut till visitkort, Powerpointpresentationer och brevmallar.
Exempel på visuellt material
Om vi går djupare kring när och hur ni kan använda er av grafisk profil finns här några exempel:
- Designen på er hemsida
- Flyers, broschyrer och affischer
- Annonser, både i tryck och digitalt
- Presentationer i PowerPoint och Keynote
- Montergrafik till mässor och event
- Informationsvideor och animationer
- Visitkort
- E-postsignaturer
- Olika dokument och mallar
Läs om alla våra tjänster!