Hur hanterar man frakt och fraktzoner i WooCommerce?
Hur hanterar man frakt och fraktzoner i WooCommerce?
Frakten baseras på kundens plats, men för att de ska kunna prissättas behöver man skapa fraktzoner. Under WooCommerce – Inställningar – Frakt ställer man in de olika fraktalternativen.
Klicka på Lägg till fraktzon för att börja.
Under leveranszoner fyller du i vilka platser som ska erbjudas ett visst leveranssätt. Du kan lägga till flera regioner för varje leveranszon.
Denna zonen gäller för alla kunder som befinner sig i Sverige. Klicka på Lägg till leveranssätt för att lägga till alternativ.
Välj vilken typ av leveranssätt som ska läggas till. Det finns tre leveranssätt att välja mellan: fast pris, fri frakt och hämta själv.
Klicka på rubriken för fraktalternativet (Fast pris) för att redigera alternativet.
Under inställningar kan du välja namn på frakten, om den ska vara momsbelagd och vilket pris som gäller för fraktalternativet.
För fri frakt finns olika alternativ att välja mellan, exempelvis om frakten är gratis efter en viss summa eller om kunden har fått en rabattkod.
Även alternativet Hämta själv har möjlighet att ställa in en kostnad.
Det går också att ställa in flera leveranssätt av samma typ. Här finns exempelvis två fraktalternativ till fast pris, med Postnord och DHL. Priserna för de båda alternativen behöver inte vara samma.
Det går också att sätta upp flera fraktlösningar och inaktivera de som inte är aktuella för tillfället.
Kunderna ser bara de fraktalternativen som är tillgängliga i deras zon. De ser också bara de alternativ som är mer specifika. En kund som befinner sig i Sverige ser därmed bara de leveranssätt som är specificerade för zonen “Sverige” i bilden, även om de samtidigt befinner sig i Europa. Leveransalternativen för zonen Europa visas bara för de kunder som inte befinner sig i Sverige eller inom leveranszonen Norden.
Om en kund befinner sig utanför någon av dina fraktzoner finns ett alternativ som heter Platser som inte omfattas av dina andra zoner. Vanligtvis är den zonen inställd till att inte ha några leveranssätt, så att kunder från de områdena inte kan lägga en order i shopen. Det är dock möjligt att lägga till fraktalternativ även för dessa platser.
Tveka inte att kontakta oss om du vill ha mer hjälp i WooCommerce!