Guide

Frakthantering i WooCommerce

Guide

Frakt­hantering i WooCommerce

Hur hanterar man frakt och fraktzoner i WooCommerce? 

Frakten baseras på kundens plats, men för att de ska kunna prissättas behöver man skapa fraktzoner. Under WooCommerce – Inställningar – Frakt ställer man in de olika fraktalternativen.

Klicka på Lägg till fraktzon för att börja.

Minst en fraktzon krävs för att kunna ta betalt för frakt i WooCommerce

Under leveranszoner fyller du i vilka platser som ska erbjudas ett visst leveranssätt. Du kan lägga till flera regioner för varje leveranszon.

Denna zonen gäller för alla kunder som befinner sig i Sverige. Klicka på Lägg till leveranssätt för att lägga till alternativ.

Lägg till leveranssätt står på en ruta ner till vänster, under rubriken leveranssätt

Välj vilken typ av leveranssätt som ska läggas till. Det finns tre leveranssätt att välja mellan: fast pris, fri frakt och hämta själv.

Välj ett leveranssätt att lägga till

Klicka på rubriken för fraktalternativet (Fast pris) för att redigera alternativet.

Leveransalternativen skrivs in per zon, på exempelbild är Fast pris förvalt

Under inställningar kan du välja namn på frakten, om den ska vara momsbelagd och vilket pris som gäller för fraktalternativet.

Inställningar för fast pris syns på bilden.

För fri frakt finns olika alternativ att välja mellan, exempelvis om frakten är gratis efter en viss summa eller om kunden har fått en rabattkod.

Inställningar för Fri frakt syns på bilden, med en rullgardin som har flera alternativ som man kan välja

Även alternativet Hämta själv har möjlighet att ställa in en kostnad.

Inställningar för Hämta själv syns på bilden

Det går också att ställa in flera leveranssätt av samma typ. Här finns exempelvis två fraktalternativ till fast pris, med Postnord och DHL. Priserna för de båda alternativen behöver inte vara samma.

Det går också att sätta upp flera fraktlösningar och inaktivera de som inte är aktuella för tillfället.

Visar olika fraktalternativ, såsom Fast pris för DHL respektive Postnord

Kunderna ser bara de fraktalternativen som är tillgängliga i deras zon. De ser också bara de alternativ som är mer specifika. En kund som befinner sig i Sverige ser därmed bara de leveranssätt som är specificerade för zonen “Sverige” i bilden, även om de samtidigt befinner sig i Europa. Leveransalternativen för zonen Europa visas bara för de kunder som inte befinner sig i Sverige eller inom leveranszonen Norden.

Om en kund befinner sig utanför någon av dina fraktzoner finns ett alternativ som heter Platser som inte omfattas av dina andra zoner. Vanligtvis är den zonen inställd till att inte ha några leveranssätt, så att kunder från de områdena inte kan lägga en order i shopen. Det är dock möjligt att lägga till fraktalternativ även för dessa platser.

Tveka inte att kontakta oss om du vill ha mer hjälp i WooCommerce! 

Visar de aktiva fraktzonerna: Sverige, Norden och Europa, samt de platser som inte omfattas av de andra zonerna