Tilläggsfunktionalitet till Pyramid E-line

Önskar du anpassningar av din e-line så den bättre fyller dina behov? Det löser vi!

Tilläggsfunktionalitet till din Pyramid E-line

Önskar du anpassningar av din e-line så den passar dina behov? Det löser vi!

Vi har utvecklat ett antal plugin som erbjuder tilläggsfunktionalitet som inte finns out-of-the-box i Pyramid. Vissa av dem erbjuder vi som färdiga produkter, andra anpassas efter just era behov. Vi har även tagit fram ett antal integrationslösningar för att knyta samman en e-line med andra system och plattformar. Målet kan vara att förenkla er administration, erbjuda era besökare ytterligare data, automatisera ett flöde eller knyta ihop lite bättre statistik för att se vilka delar av er webshop som presterar på topp och vilka som kan förbättras.

Nedan följer ett axplock av olika tillägg och integrationer vi har byggt i tidigare projekt, men vi är alltid redo att lösa nya problem om du önskar något som vi inte redan har stött på. Kontakta oss för mer information! 

Bildspel

Här kan vi dels erbjuda en vidareutveckling av Pyramids inbyggda Banner-hantering, där du får möjlighet att presentera mer information än bara bilder i ditt bildspel. Men vi kan även erbjuda en integrerad lösning där du kan presentera ett prydligt bildspel var du vill i din e-line och samtidigt får ett enklare administrationsgränssnitt där du själv snabbt uppdaterar med nytt innehåll och väljer hur det ska se ut.

Tydligare val av språk och valuta

Det finns en meny för val av språk och valuta i Pyramids e-line, men om det valet är väldigt avgörande kan det vara mer effektivt att visa en popup där kunden måste göra sitt val direkt vid första besöket på sidan, för att sedan komma ihåg valet till kommande besök.

Företags- och privatkunder i samma shop

För att visa priser korrekt för alla kunder (inkl./exkl. moms) eller erbjuda olika sortiment och navigeringsträd för olika typer av kunder kan man visa en popup vid varje besökares första sidvisning där besökaren får välja om man vill visa shoppen som privatperson eller företag.

Videospelare

Vi ser till att dina videoklipp visas precis där du vill och ser till att de skalas responsivt så att de visas lika prydligt på datorskärmen som i mobiltelefonen.

Leveransplan

Räcker det inte med att presentera aktuellt saldo för kunden? Kanske är produkten slut just idag, men det kommer in 100 nya till lagret imorgon så ni hade ändå kunnat leverera. Då kan vi presentera en leveransplan baserat på de inköp och ordrar som finns registrerade i Pyramid, där ni kan presentera tydligt för era kunder hur många som kommer att finnas tillgängliga för leverans per datum framåt, även med hänsyn tagen till eventuella ledtider.

Jämförelser

Ett bra verktyg för att hjälpa kunden att hitta rätt produkt är att erbjuda en jämförelsefunktion där kunden själv kan välja ut produkter att jämföra med varandra. Vi presenterar ett gränssnitt där kunden enkelt väljer vilka produkter som är intressanta för att sen presentera dem i en jämförelsetabell med en produkt per kolumn och en rad per jämförbar egenskap (t.ex. pris, längd, effekt etc.).

Skriv ut eller skapa PDF med produktinformation

Vissa kunder har behov av att dokumentera de produkter som är aktuella för inköp, eller önskar kunna visa upp produktinformationen på papper eller som PDF. Då kan vi erbjuda en “Skriv ut”- eller “Spara som PDF”-knapp t.ex. på produktsidan eller under orderhistoriken.

Utökat registreringsformulär

I Pyramids e-line finns möjlighet att sätta upp registreringsformulär för både privatpersoner och företagskunder, med ett antal olika valbara fält. Uppfyller inte dessa hela ert behov kan vi fylla på med ytterligare logik för att t.ex. segmentera kunder eller effektivisera och förenkla ansökningsprocessen både för er och kunden genom att samla in precis rätt information och leverera den till rätt plats i Pyramid. Vi kan även bygga in integration av personuppgiftshämtning m.h.a personnummer från olika tredjepartsdatabaser.

Leveransdatum-styrning och förbeställningar

I vissa situationer vill man presentera sitt sortiment annorlunda beroende på vilket leveransdatum kunden väljer. T.ex. kanske man vill indikera att en leverans långt i framtiden kan innebära justeringar på pris, eller så vill man att leveranser tillräckligt långt fram i tiden ska hanteras som förbeställningar och därför registreras som offerter i Pyramid istället för som en vanlig order. Då kan vi presentera en prydlig leveransdatumväljare och hantera flödet från inloggning till utcheckning i kassan.

Reklamationer och returer

För att effektivisera hanteringen av reklamationer och returer kan vi sätta upp formulär där kunden i ett eller flera steg får ange vad som avviker, ladda upp foton etc. baserat på vad som krävs för att underlätta hanteringen i nästa steg. Vi kan även nyttja datan som skickas in för att automatiskt fylla i ett PDF-formulär till er leverantör för att ta reklamationen vidare till nästa led.

För att göra processen enklare för kunden och säkrare för er kan vi dels utgå från webshoppens orderhistorik, så att kunden kan markera de rader som ska reklameras/returneras – men vi kan också komplettera med en särskild “Mina returer/reklamationer”-sida under Mitt konto där kunden kan se status på de ärenden som skickats in.

Anpassad filtrering av produktsortimentet

Ett effektivt sätt att leda besökaren fram till rätt produkter är att erbjuda möjligheten att filtrera produktlistan på produktegenskaper. Förutsatt att du har en färsk version av Pyramid finns det en flexibel hantering av filter inbyggd, men kanske saknas de där sista detaljerna för att det ska passa precis ert flöde. Då kan vi bygga på med lite logik som gör era filter smartare och tydligare. Har du en äldre version av Pyramid är de inbyggda möjligheterna mer begränsade, men då kan vi bygga på med de delar du saknar.

Föreslå ersättningsartiklar

När en artikel har utgått kan man i Pyramid koppla den till sin ersättare. Med det som utgångspunkt kan vi sen presentera en länk på ursprungsartikelns produktsida till ersättaren. Vi kan även utöka sökresultaten, så att man presenteras ersättningsartikeln när man söker på ursprungsartikelns artikelnummer. På så vis kommer en populär produkt som utgår skicka trafiken vidare till en ny artikel istället för att man missar försäljningen.

Nedladdning av certifikat

Behöver du lämna certifikat på produktens toleranser eller hur den har tillverkats till dina kunder? Då kan vi se till att de finns tillgängliga för kunden att ladda ned direkt från webshoppen. Genom att förbereda certifikaten i en katalog på er lokala server och antingen koppla dem mot batchnummer eller ordernummer kan vi automatiskt tillgängliggöra dem på webben och antingen låta besökaren söka fram dem via batchnumret eller hämta dem från orderöversikten under Mitt konto.

Dölja inköpspriser i e-handeln

Har du kunder som i sin tur vill nyttja er e-handel till att visa sina kunder vilka produkter de kan beställa hem? I så fall kan det vara användbart för dem att dölja sina inköpspriser så att slutkunden bara ser det rekommenderade utpriset utan mellanhandens eventuella rabatt.

WordPress-integration

I Pyramids e-line-administration finns en relativt enkel innehållshantering där du kan fylla undersidor med text och bilder. Vill du ha en mer tilltalande och genomarbetad presentation av innehållet på din webbplats blir det svårt att hantera det direkt från verktygen i Pyramid.

Dessutom kanske du vill presentera andra typer av innehåll än bara text och bilder. Du kanske vill ha ett bildspel, en sökbar karta över återförsäljare eller butiker, ett nyhetsflöde, en sökbar kunskapsbank, ett flöde med inlägg från dina sociala media-kanaler eller en prydlig personalpresentation. Samtidigt vill du säkert ha möjligheten att uppdatera allt detta innehåll snabbt och enkelt på egen hand utan att behöva utbilda dig till webbutvecklare.

En lösning på detta som vi inkluderar i flertalet av våra projekt är att sätta upp en integration mellan WordPress och E-line. Då kan man nyttja WordPress administrationsgränssnitt med fördefinierade och återanvändbara innehållsblock som ni själva placerar ut där ni vill ha dem, samtidigt som innehållet ni bygger visas direkt i er e-line.

Besöksstatistik och konverteringsspårning

Säljer man sina produkter i en webshop vill man så klart veta hur ens kunder upplever webbshoppen. Finns det någon del i flödet som går att optimera? Något i besöksmönstret som sticker ut? Det kan man t.ex. följa upp med Google Analytics.

Annonsering och remarketing

Annonserar du på webben (t.ex. med Google Ads, på Facebook eller liknande) så vill du kunna följa upp vilka annonser som presterar bäst och hur varje annons konverterar.

Du kanske även vill arbeta med remarketing för att påminna dina besökare om produkter de visat intresse för men ännu inte lagt någon beställning på. Då rekommenderar vi att du hör av dig till oss!

Produktflöden

Om du vill exponera dina produkter via Google Shopping, Facebook eller liknande behöver du tillhandahålla en produktfeed i rätt format för att plattformen du vill exponera dem mot ska se och förstå dina produkter. Vi kan sätta upp ett automatiserat flöde som utifrån en enkel exportfil från Pyramid bygger ihop en komplett produktfeed genom att komplettera med all den data som finns synlig i webshoppen.

Punchout

Har du en viktig kund som kräver att du som leverantör erbjuder punchout-lösning i din webshop? Då kan vi hjälpa dig att få flödet på plats enligt den standard er kund önskar. Läs mer om Punchoutlösningar här.