Guide

Samarbete i Teamwork

Denna guide hjälper dig som kund att komma igång och samarbeta effektivt med oss i vår gemensamma board

Komma igång

  1. Acceptera inbjudan: Du kommer att få en e-postinbjudan från Teamwork. Klicka på länken för att skapa ditt konto.
  2. Logga in: Gå till Teamworks webbplats, www.teamwork.com, och logga in med dina nya inloggningsuppgifter.
  3. Hitta ditt projekt: När du är inloggad, gå till ditt projekt genom att klicka på “My projects” i den horisontella menyn längst upp på sidan.
  4. Öppna boarden: Klicka på “Board” i den horisontella menyn längst upp på sidan för att komma till projektets Board.

Tips: Teamwork har en mobilapplikation som vi rekommenderar att använda, men det är absolut inget krav

Boardens struktur och hur du använder den

Boarden är uppbyggd av status-kolumner (utifrån behovet i ert projekt), vilka ärenden (Tasks) flyttas mellan vartefter arbetet löper på. För varje task finns en kommentarsfunktion där vi kan ha en gemensam dialog om varje enskilt ärende. Nedan följer en generell beskrivning av hur kolumner som ofta finns med kan användas. Exakta rutiner sätts för respektive projekt i gemensam dialog mellan Webblandskapet och kund.

Här är ett exempel på hur boarden skulle kunna se ut:

Exempel på hur en board på Teamwork kan se ut.
Exempel på hur notiser från Teamwork ser ut som ett e-postmeddelande
  • Backlog- Här kan du som kund lägga in idéer som ännu inte formulerats eller prioriterats till färdiga beställningar
  • Förslag från Webblandskapet – Här kan Webblandskapet lägga upp idéer och förslag för ditt projekt. Granska gärna dessa och ge feedback i kommentarsfunktionen för aktuell task. Ärenden under denna kolumn kan med fördel även lyftas och diskuteras under gemensamma avstämningar.
  • Beställningar– Här kan ni lägga upp tasks för nya uppgifter eller funktioner som ni vill ha. Klicka på “+” längst upp i kolumnen för att skapa en ny “task”. Ge tasken en rubrik och en beskrivning. Bifoga gärna relevanta filer och/eller bilder för att ännu bättre förtydliga beställningen.
  • Lösningsförslag – Webblandskapet flyttar ärenden hit när vi påbörjar arbetet med att ta fram ett lösningsförslag för någon av era beställningar.
  • Granskning av lösningsförslag – När vi har tagit fram ett lösningsförslag granskas det sedan internt, som en del av vårt kvalitetsarbete. Denna kolumn kan även användas för att visa att förslaget är redo att granskas av dig som kund. När du som kund förväntas göra något kommer Webblandskapet tagga aktuell task med “väntar på kunden” samt tilldela dig tasken. Detta kan se ut som på exempel-bilden till höger:
  • Under utveckling– Ärendet flyttas till denna kolumn när utvecklingsarbetet har påbörjat.
  • Ska kodgranskas– Ärenden som ligger i denna kolumn kodgranskas internt inför testning.
  • Ska testas– Ärenden som ligger i denna kolumn ska testas, antingen av Webblanskapet eller av dig som kund. Som tidigare nämnt kommer Webblandskapet tagga aktuell task med “väntar på kunden” samt tilldela dig tasken när vi behöver er input.
  • Ska levereras– Ärenden som ligger i denna kolumn är testade och godkända av både Webblandskapet och av dig som kund och därmed redo att levereras/publiceras.

Ärenden och frågor som inte har någon koppling till aktuellt arbete/projekt eller är av akut karaktär läggs inte upp som tasks i boarden utan skickas istället till support@webblandskapet.se. Vid akuta ärenden såsom driftstopp eller problem att handla i webbshop rekommenderar vi dock att ni kontaktar oss per telefon på nummer 011 – 10 10 24.

För ett gott och effektivt samarbete vill vi att ni:

  • Använder kommentarsfunktionen på tasks för att diskutera detaljer, ge feedback etc.
  • Bifogar relevanta filer eller skärmdumpar direkt i en task för tydlig och effektiv kommunikation.
  • Inte själva flyttar ärenden mellan olika kolumner i boarden utan överlåter det till oss.
  • Ställer frågor! Om något är oklart är vi alltid redo att besvara era frågor och funderingar.
  • Behåller inställningarna för era notiser enligt vår standard (Se exempelbild till höger). Detta för att kommunikationen ska vara så effektiv och tydlig som möjligt och att ni snabbt ska bli meddelade om uppdateringar i ert projekt.
Exempelbild på standardinställningar i teamwork

Standard för inställningar gällande notiser ✅

Nedan finner du exempel på hur notiser från teamwork kan se ut:

Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor!

Exempel på hur notis från Teamwork ser ut i mobilappen

Notis från Teamworks mobilapplikation

Exempel på hur notiser från Teamwork ser ut som ett e-postmeddelande

Teamwork avisering via e-post